Wednesday 26 October 2011

Fröställningar... Seed pods...



Tycker många fröställningar är så fina. Man har liksom nåt kvar fastän det är visset och grått. Och så ger det struktur till trädgården... Inte vill jag klippa ner dem, inte. Tur att dagens råd i trädgårdslitteraturen  brukar vara att man ska låta dem vara kvar :-)

Eller, vad tycker ni?


Lupin Lupinus polyphyllus och Krollilja Lilium martagon
Akleja Aquilegia vulgaris

Brandlilja Lilium bulbiferum och Pion Paeonia (vet inte vilken art...)

I really find many seed pods (had to look that up in the dictionary, hope I got it right ;-) very beautiful. And they give the garden a nice structure even though the weather is grey and cold. I certainly don´t wish to cut them down, so I am glad that todays garden litterature usually tells me to leave them :-)

Or, what do you think?

6 comments:

Helens trädgård said...

Hejsan!
nu har jag äntligen hittat din blogg :=)
Har försökt förr men det har inte fungerat.

Kan bara hålla med dig om att fröställningar är vackra.
Tyvärr har jag sällan några att se på under vintern eftersom jag plockar, rensar och skickar frön till STA:s frölista.
Fina bilder!

Ha det gott!

Gunilla said...

En del växter har riktigt fina fröställningar. Nästan som en andra blommning.

Jag klipper för det mesta ner alla perennerna, jag är dålig på att samla frön.

Ha det gott
Gunilla

Lena said...

Hej!

En otroligt bra sak med att vinna utlottningar är, förutom själva vinsten förstås, att man hittar nya fina bloggar!

Tack för din kommentar, nu har jag hittat hit och kommer gärna tillbaka.

Ha en skön helg!

Lena

Bibbi said...

Frö ställningar ÄR vackra! Brukar dekorera med dem... Påminn mig att du ska få en ballongplanta av mig till våren. En ettåring men så härligt vackra frökapslar.
Kramen

coco said...

even the dried flower look pretty on your blog

Anonymous said...

Lovely photos! It's great to see frost when we are still sweltering in the 30 degree Indian autumn.

And yes "seed pods" seems right to me!