Sunday 4 September 2011

Bra och mindre bra



Nåt som blev riktigt bra detta år, var rosentryhäcken (tyvärr lyckades jag visst bara ta en mindre bra bild...). Av ren lättja/tidsbrist blev det aldrig av att vi klippte ner den i höstas, som vi brukar eftersom den växer som tusan och blir väl hög. Och resultatet blev alltså en fantastisk blomning! Och nu när jag har läst på om beskärning så har jag förstått att denna som blommar tidigt ska beskäras direkt efter blomning så den hinner bilda nya blomanlag inför nästa säsong, Så i år gjorde vi så och hoppas på ny storslagen blomning nästa år :-)
Mindre kul var det däremot att det ena äppleträdet dog... Först kom det lite blad och blomknoppar, sen försvann blomknopparna och lite senare även bladen... En gissning är att det kan vara sorkar som gnagt på rötterna (om de nu gör det) för om kan vicka lite på trädet (det är inte så stort, ca 3 m högt). Och på det andra lilla äppleträdet blev det aldrig några blommor, så nåt skumt har vi här i trädgården... Jag får läsa på i ohyra-boken och se om jag kan lista ut vad.

Posted by Picasa

No comments: